Cu trecerea timpului, sintagma „acarul Păun”, a ajuns să desemneze persoana
considerată ţap ispăşitor al tuturor greşelilor şi nepriceperii celor cu
funcţii înalte şi bani, adevăraţii responsabili, care nu plătesc decât foarte
rar sau deloc pentru vinovăţii evidente.
Aflat la baza piramidei corpului
feroviarilor români, acarul a fost unul dintre personajele anonime, care şi-a
asumat condiţia umilă, exercitându-şi cu prisosinţă datoria, el insemnand corolarul
şi chintesenţa ceferistului, fiind o treime – funcţionar al statului, o treime
– servitor al şefului gării şi o treime – ţăran nevoit să îşi asigure existenţa
prin activităţi agricole.
Paradoxul este că acestui om administraţia CFR i-a lăsat o răspundere însemnată, aceea de a veghea siguranţa călătorilor.
Paradoxul este că acestui om administraţia CFR i-a lăsat o răspundere însemnată, aceea de a veghea siguranţa călătorilor.
În timp, acarul a devenit un personaj care, în societatea
românească, a fost mitizat şi poziţionat sub zodia ţapului ispăşitor, fiind de
multe ori asociat unui clişeu al omului cinstit, care munceşte din greu.
În 1906, un ziar ceferist scria despre acar:„Săracul ţi-e mai mare mila când îl
vezi în timpul frigului... ghemuit lângă macaz adăstând ore întregi sosirea
trenului... apoi unde mai pui serviciile particulare pe care le fac şefilor de
gară care le răpesc şi puţinul timp de repaos... Aşa că acestora li s-ar putea
mai bine zice robii drumului de fer, iar nu funcţionari”
O fişă biografică a acarului Păun Ion ne arată că s-a născut în
1880, într-o familie de ţărani din comuna Jugureni, judeţul Buzău şi, în anul
1906, a fost angajat ca acar la staţia Vintileanca.
Tată a patru copii, el şi-a făcut conştiincios datoria de
angajat al statului până la accidentul din 2
iulie 1923, care avea să-i asigure nefericita posteritate.
La cinci zile după eveniment, acarul s-a predat autorităţilor,
care, după ce l-au pus să participe la reconstituire, l-au închis pe întreaga
durată a procesului; ulterior, prin sentinţa pronunţată, a executat câţiva ani
de închisoare.
S-a stins din viaţă în 1934, curând după eliberare.
La o lună după moartea sa a fost achitat, iar statul ar fi
trebuit să plătească urmaşilor acarului o sumă de bani.
Familia a fost marcată teribil de întâmplarea nefericită: la un
an după moartea lui Ion Păun, a decedat şi soţia; se spune că moartea ei subită
fusese provocată de bucuria aflării veştii că soţul său fusese declarat
nevinovat.
In intervalul iulie-octombrie 1923, presa a acţionat în două
direcţii, exercitând un adevărat bombardament asupra cititorilor, asupra
opiniei publice: pe de o parte, nevinovăţia acarului Ion Păun, prezentat drept
victimă a sistemului, iar pe de altă parte, numeroasele probleme ale sistemului
feroviar, reprezentat de ministrul Lucrărilor publice şi de către directorul
CFR.
„Sunt Ion Păun acarul,/Rudă bună cu dricarul./Toate merg în astă ţară,/Numai acele din gară,/Au defect;/Şi ca efect/Lumea tabără pe mine,/Iar guvernul, de ruşine,/Scrie, s-afle tot regatul,/ Că... doar eu sunt vinovatul./ De n-ai apă şi lumină,/ Tot Păun este de vină./ Când n-ai pâine şi tutun,/ Vinovat e tot Păun“.
„Sunt Ion Păun acarul,/Rudă bună cu dricarul./Toate merg în astă ţară,/Numai acele din gară,/Au defect;/Şi ca efect/Lumea tabără pe mine,/Iar guvernul, de ruşine,/Scrie, s-afle tot regatul,/ Că... doar eu sunt vinovatul./ De n-ai apă şi lumină,/ Tot Păun este de vină./ Când n-ai pâine şi tutun,/ Vinovat e tot Păun“.
Astăzi, biografia nefericită a acarului e aproape necunoscută,
iar durerea provocată de pierderile umane ale accidentului s-a stins.
Că acarul a avut o vinovăţie nu încape nicio îndoială.
Faptul că a fost singurul care a plătit, printr-o pedeapsă
severă, iar mai marii sistemului – ministrul Lucrărilor publice şi directorul
CFR – n-au păţit nimic a generat un val de simpatie şi solidaritate vivazi de
el; povestea sa a traversat istoria şi, odată cu ea, şi credinţa bine
întipărită în mentalul colectiv că întotdeauna, în orice circumstanţe, ţapul
ispăşitor va fi omul simplu, personificat de acarul Păun.
sursa: historia.ro
Anul acesta Rapiduletul nostru implineste tot 93 de ani.
Unicul ţap ispăşitor al fotbalului romanesc isi numara parca la
infinit pedepsele: retrogradarile abuzive impuse de regimul trecut, campionatele
furate de arbitrii declarati ulterior penali, datoriile istorice si evident
intentionat provocate de patronii mai mult sau mai putin capitalisti, participarea
in cele doua ligi ale acelasi an competitional, unica retrogradare a unei echipe
in insolventa intr-un campionat devenit aproape in totalitate al insolventilor.
Rapidul, impreuna cu noi toti acesti suporteri minunati, nu am
fost si nici nu vom fi despagubiti vreodata in urma tuturor acestor nedreptati.
Singura noastra vina, de 93 de ani, ramane aceea ca reprezentam si
vom reprezenta puritatea si credinta care pana la urma dreptatea va triumfa,
iar abuzurile cu siguranta isi vor gasi obstescul sfarsit.
Pana atunci multumim lui Dzeu ca are grija de sufletele noastre.
FzR!