sâmbătă, 9 septembrie 2017

Minunea Blonda

Pustanul cu zulufii blonzi care a incantat generatia TV in “alb si negru” a aniversat ieri 61 de ani. 
Eu Sunt 12 ii ureaza “La multi ani!” marelui Ilie Balaci si iti propune o incursiune, plina de driblinguri, in istoria unuia dintre cei mai mari fotbalisti romani! 
Totul pare rocambolesc in viata lui Balaci si totul a inceput chiar din prima zi… nascut pe 8 septembrie, dar declarat pe 13!

In ’73, anul debutului in Divizia A, Balaci a avut doua viziuni. Anii ce au trecut au confirmat revelatia avuta de cel poreclit “Minunea blonda” in urma cu 44 de ani: 
“Peste sase luni voi juca la echipa nationala, ceea ce s-a si intamplat, si ca la 26 de ani vreau sa ma retrag din fotbal, pentru ca lumea sa-mi simta absenta. Mi-am prezis viitorul. Dupa acea accidentare, cariera mea s-a terminat”.

Ilie Balaci a ramas agatat, impreuna cu Nicolae Dobrin si Gheorghe Hagi, in controversa imposibil de transat: oglinda-oglinjoara, cine a fost cel mai bun din tara?

De fericire, bunicul s-a oprit la carciuma, sa dea de baut!
Ilie Balaci: 
“Taica-meu, cand m-am nascut, era in armata, asa ca bunica-mea l-a trimis pe bunica-meu la Sfatul Popular, sa ma declare. Numai ca bunica-meu n-a mai ajuns la Sfatul Popular, s-a oprit in drum, la carciuma, sa dea de baut, ca devenise bunic. Si s-a mai intors de acolo tocmai pe 13! Cand a ajuns acasa, bunica-mea l-a intrebat: 
Si l-a trimis din nou, dar de data asta s-a dus si bunica-mea cu bunicul, ca sa fie sigura ca ajunge si ma declara. 
Asa m-am nascut eu pe 8 septembrie, de Sfanta Marie mica, dar am ajuns sa fiu inregistrat in acte pe 13, de Ziua Pompierilor”! (Adevarul)

Din penita marelui gazetar Ion Cupen…


“Din seva fotbalului craiovean s-a inchegat la un moment dat un exemplar unic: Ilie Balaci. 
Aidoma marilor valori, a urcat devreme in prim-plan, la varsta junioratului, asa cum se intamplase candva cu Pele, Bobby Moore, Lubansky, Dobrin, Maradona. 
Cu zulufi blonzi imbarligati, ochi de peruzea si trasaturi delicate, parea un heruvim care sarise gardul Raiului, ca sa guste din toate placerile lumesti”. (Evenimentul zilei)

Daca nu se facea fotbalist…
Balaci: 
“Eram in clasa a sasea si la ora de dirigentie ni se dadeau niste lucrari, iar una din teme era ce vrem sa devenim in viata. 
Niciodata nu am zis altceva decat ca vreau sa devin fotbalist, sa il driblez pe Dinu, pe Dobrin, pe Dumitrache”.

Pe “Parc des Princes” la 17 ani, 6 luni si 10 zile
A debutat la echipa nationala pe 23 martie 1974, pe stadionul “Parc des Princes”: Franta – Romania 1-0. 
Cornel Dinu, capitanul tricolorilor din meciul de la Paris, a rememorat debutul pustiului de 17 ani, 6 luni si 10 zile, locul al treilea in topul debuturilor la nationala Romaniei: 
“Il remarcasem intr-un meci direct intre Dinamo si Universitatea Craiova. 
Era obraznic, tehnic si rau. 
Asa l-am gasit si cu prilejul acelui meci de debut la echipa nationala. 
La antrenamente ne scuipa, ne calca in picioare. 
Acestea sunt semnele performantei. 
Era un tip care a socat chiar la primul impact. 
Avea o calitate pe care nu a prea regasit-o ulterior: tehnica in regim de performanta. In plus, desi nu parea la prima vedere, era foarte puternic, greu de incomodat cand avea mingea”.

Suspendat de Craiova chiar de ziua de nastere din buletin!
13 septembrie 1978: 
Universitatea Craiova – Fortuna Dusseldorf 3-4, in turul 1 din Cupa Cupelor. 
La finalul partidei, sarbatoritul din buletin a avut parte de un cadou nedorit: 
“M-au informat ca sunt suspendat pe termen nelimitat. Conducerea PCR Dolj m-a scos tap ispasitor pentru infrangerea cu nemtii! Nu aveam voie sa ma antrenez nicaieri!”.

“Gascanul” i-a cumparat inel din Istanbul!
Balaci a fost intotdeauna fermecat de tehnica lui Nicolae Dobrin. 
“Minunea blonda” si-a amintit momentul in care l-a cunoscut pe Dobrin: 
“Cand am fost convocat in premiera la nationala. 
Eram un copil si nimerisem intre monstrii sacri care participasera la Mondialul mexican. 
Lui Nea Gicu i-a placut de mine. 
La inceput, eram speriat cand stateam langa el. 
Era o vedeta. 
Imi era jena sa trec prin fata lui. 
Eram intr-un cantonament, in Turcia. 
Am iesit cu totii ca sa facem cumparaturi. 
Eu nu aveam insa bani, asa ca doar admiram. 
Am intrat intr-un bazar, in Istanbul, si acolo un inel mi-a luat ochii. 
L-am pus de mai multe ori pe deget. 
Venea ca turnat, dar de unde bani? 
Dobrin a vazut ca-mi luceau ochii. 
Stia ca am buzunarele goale. 
Mi-a spus: 
Mi-a fost rusine sa-i spun ca-mi doresc inelul, dar mi l-a pus pe deget si mi-a zis sa tac, sa nu scot o vorba”. (Evenimentul zilei)

Cum a fost Universitatea Craiova: cea mai buna sau cea mai frumoasa echipa?
Balaci: “Craiova a fost si cea mai buna, si cea mai frumoasa echipa a tuturor timpurilor. 
Eu am fost si cel mai mare, si cel mai frumos, si cel mai bun fotbalist”! (Adevarul)

A semnat cu AC Milan pe 200.000 de dolari pe sezon!

Pe 30 decembrie 1982, la Hotelul Jiul din Craiova, Ilie Balaci a semnat un contract cu AC Milan! 
“Mi-au oferit 200.000 de dolari pe sezon. 
Mi-au facut cadou o geanta Gucci din asta cu care mergi la scoala, ca stiau ca sunt student. 
Plus patru sampoane din esenta de trandafiri. 
Am semnat cu AC Milan, dar ce s-a intamplat mai incolo… nu mai stiu. 
Pe 13 ianuarie 1983 trebuia sa ma prezint la club. 
Poate ce s-a intamplat si cu transferul lui Dobrin la Real Madrid. Generalul Stan, care era seful Consiliului National pentru Educatie Fizica si Sport, ne-a spus sa semnam contracte cu echipe din strainatate, deoarece avea acordul lui Ceausescu”.

Fata in fata cu cea mai trista zi din viata…


21 februarie 1984, Baia Mare: 
Craiova pierde cu 0-1 meciul cu echipa locala si, totodata, ramane fara Ilie Balaci. 
Ruptura de ligamente pentru “Minunea blonda”, in urma unei intrari dure a fundasului advers Grigore Arezanov. 
Adio Euro ’84, la revedere… cariera! Ilie Balaci: 
“Cred ca a fost un gest intentionat, dar nu-i port pica, pentru ca daca as face-o tot nu s-ar intampla nimic. 
Efectiv, asa a fost destinul”!

Prima banderola… impotriva lui Maradona!

12 mai 1982, Rosario: Argentina – Romania 1-0. 
Ilie Balaci a fost, in premiera, capitanul Romaniei, in meciul contra campioanei mondiale en-titre, care i-a avut in teren pe celebrii Maradona, Kempes, Passarella, Valdano si Ardiles.


Cu Italia, de-a soarecele si pisica! 
16 aprilie 1983, Bucuresti: Romania – Italia 1-0, in preliminariile Euro ’84. 
Campioana mondiala en-titre a fost invinsa de golul lui Ladislau Boloni, dupa o pasa primita de la Ilie Balaci. Probabil, a fost cel mai strategic meci conceput de antrenorul Mircea Lucescu. 
Selectionerul i-a cerut lui Balaci sa il plimbe pe tot terenul pe Claudio Gentile, “cainele” nascut pentru a face marcaj oriunde si oricand! 
“Era o partida importanta pentru Romania. Nu m-a interest cine era Gentile, chiar daca Lucescu mi l-a prezentat drept cel mai bun fundas posibil. 
Am intrat pe teren cu gandul ca sunt mai bun decat el, chiar daca eu nu eram campion mondial. 
Eu eram Balaci de la Universitatea Craiova, echipa care eliminase Fiorentina!”.

Ce ar schimba, daca ar putea da timpul inapoi…


“Mai multe. Bara lui Zoli cu Benfica sa fie gol. 
Eu sa nu fiu lasat acasa in ’84, la turneul final din Franta al Campionatului European, cand Rica Raducanu a batut la usa fiecarui convocat, la Hotelul Bucuresti, ca sa-l trezeasca, si l-a mine n-a batut. 
Eram cu Dana in pat si i-am spus ca l-a mine n-o sa bata! Atunci am plans prima si singura data”. (Adevarul)

Transferul la Dinamo: familia aruncata in strada, el… “exmatriculat”!
Blestemul accidentarilor l-a determinat sa-si paraseasca “dragostea”. 
A lasat “Stiinta” pentru Scornicesti. 
Dupa un sezon la FC Olt… stupoare! “Minunea blonda” a acceptat pactul cu Diavolul! 
A plecat la Dinamo, la insistentele lui Mircea Lucescu! 
Balaci considera ca Dinamo avea nevoie de el pentru a scapa sa mai fie “huiduita in tara”! 
Balaci: “Era o tradare cum e si acum sa pleci de la Craiova la Dinamo. 
In acel moment, cei de la Craiova mi-au aruncat familia si copiii in strada! 
Asta a facut Craiova pentru Ilie Balaci! 
Si inca un exemplu. Cand am cerut foaia matricola sa-mi termin studiile, cei de la Craiova mi-au trimis-o la Bucuresti cu mentiunea! 
Daca ma intreaba cineva ce am de la Craiova, le raspund ca am doar cicatrice, atat”! (Adevarul)

Problemele cu Stefan Kovacs
Stefan Kovacs a castigat cu Ajax doua Cupe ale Campionilor Europeni si a reusit sa-l tina in frau pe marele Cruyff. 
In schimb, Kovacs nu a avut o relatie cordiala cu Balaci, cand a antrenat nationala Romaniei. Balaci: 
“Eu am iubit fotbalul, el l-a vazut altfel. 
Ce sa spun? 
Doar doi unguri am intalnit in viata supermeseriasi in fotbal: Zoli Crisan si Loti Boloni”.

L-a furat pe Cristi Chivu de la Steaua la Craiova!

In 1998, Ilie Balaci a fost numit antrenor la Universitatea Craiova. 
Oltenia a intrat in fierbere, visand la gloria de altadata. “Minunea blonda” a reusit atunci sa vada din nou in viitor: a mizat pe un pusti de 18 ani… Cristian Chivu! 
Balaci a reusit sa o convinga pe mama jucatorului de la Resita sa-si dea acordul sa semneze cu “Stiinta”, in virtutea relatiilor de prietenie avute in tinerete cu tatal lui Cristi, Mircea Chivu, fost jucator in Banie. 
Steaua ii oferise lui Cristian Chivu un salariu anual de 25.000 de dolari… in rate, dar Craiova i-a dat un contract de 30.000 de dolari pe sezon, suma platita in totalitate chiar la semnarea acordului!


Mircea Lucescu: “Ca stil, a fost un jucator din scoala lui Dobrin, dar mult mai complet”
Antrenorul Mircea Lucescu este ferm convins ca Balaci a avut un psihic de otel si, datorita ”tupeului de oltean”, nu avea frica de nimeni si nimic. 
Mircea Lucescu: 
“Nimic nu-l facea sa dea inapoi, nimic nu-l timora. 
Nu stiu multi ca el. 
Ca jucator, era tot ce-si putea dori un antrenor. Excelent din punct de vedere tactic, inteligenta in joc. 
A avut o tehnica desavarsita. 
Schimba directia de joc cu o usurinta inegalabila. 
Avea ambele picioare. 
Ca stil, a fost un jucator din scoala lui Dobrin, dar mult mai complet”.

”Messi si Cristiano Ronaldo sunt fotbalisti. Ailalti, prieteni cu ei”

Nu e nicio surpriza: Lionel Messi si Cristiano Ronaldo sunt si pentru Balaci cei mai mari fotbalisti ai momentului: 
“Astia-s fotbalisti. 
Ailalti, doar prieteni cu ei. 
Sau, ma rog, cum le zic eu, purtatori de ghete”.

sursa: eusunt12.ro
"Nu mă așteptam niciodată să mai joc în tricoul Rapidului, cu toate că mi-ar fi plăcut. 
M-a mai întrebat lumea de ce, sau de ce spun acum. 
Am spus-o de multe ori, nu e prima dată și nu o spun pentru că e Rapid într-o situație grea. 
Acum câțiva ani am considerat să nu spun, plecând de la ideea că simpla mea prezență în stadionul 
Giulești poate să însemne ceva, poate să dea de gândit.", a declarat Ilie Balaci, în exclusivitate pentru Digi Sport.
"M-a încântat mereu galeria Rapidului, nu suporterii, pentru că la acest capitol Universitatea Craiova avea cei mai mulți. 
La galeria Rapidului m-a încântat că timp de 90 de minute nu am sesizat să își repete cântecele, iar asta înseamnă multe. 
Emoții am, pentru că întâlnesc o mulțime de foști adversari pe care nu i-am văzut de multă vreme. 
Printre ei, mulți prieteni, iar doi dintre ei îmi sunt și fini.", a adăugat fostul internațional.
La Multi Ani, Iliuta!!

FzR!!