În secolul al XIX-lea, un scriitor francez încă necunoscut la adevărata sa valoare a descris în detaliu aselenizarea astronauţilor, care avea să aibă loc peste aproape un secol.
La fel, în romanul „2.000 de leghe sub mări”, tânărul Jules Verne, pasionat de ştiinţă şi cu o imaginaţie debordantă, a scris despre submarine şi despre o tehnologie (aflată acum încă în stadiul de experiment) prin care apa era transformată în combustibil de enigmaticul savant proscris Căpitanul Nemo.
Cum au prins viaţă cele imaginate de Jules Verne?
1. Submarinele electrice. Una din cele mai cunoscute romane ale sale, „2.000 de leghe sub mări” (1869), îl prezintă pe Căpitanul Nemo
străbătând oceanele lumii la bordul unui submarin electric gigant, Nautillus.
În 1964 a fost construit acest submarin, Alvin, care,
deşi mult mai mic, putând găzdui doar 3 persoane, funcţionează pe un principiu
similar, fiind alimentat cu baterii.
2. Emisiunile
de ştiri. În 1889,
Jules Verne a scris un articol, intitulat „În
anul 2889”, unde descria presa viitorului. În locul clasicelor
ziare, abonaţii vizionau un program în care reporterii discută cu oamenii de
ştiinţă şi cu politicienii despre cele mai importante evenimente ale zilei.
Primul program de ştiri televizate a fost difuzat abia
în 1920, deci după 30 de ani de la momentul în care scriitorul a descris
această formă de comunicare în masă.
3. Velele solare. În 1865, în romanul „De la Pământ la Lună”, Jules
Verne a scris despre o navă spaţială alimentată cu lumină. Azi există ceva
similar – velele solare.
Pe 21 mai 2010, în cadrul misiunii Ikaros, Japonia a
lansat cu succes o velă de acest fel, pentru a cerceta planetele din apropierea
noastră. Vela, cu o lăţime de 14 metri, funcţionează cu energie solară.
4. Modulul lunar. Jules Verne a
descris tot în romanul „De
la Pământ la Lună” „proiectile” care erau folosite pentru a
transporta pasagerii pe Lună.
Acum există modulele lunare, cu care NASA a reuşit să
ajungă pe Lună. Aceste capsule în care stau membrii echipajului sunt ataşate la
rachetele care le propulsează şi le transportă la destinaţie, exact cum îşi
imaginase sciitorul francez acum aproape 200 de ani.
5. Reclamele scrise pe cer. Atent
observator a lumii din jurul său, Verne a intuit şi viitorul promiţător al
reclamelor, iar în articolul „În
anul 2889”, el a descris o nouă metodă de anunţuri publicitare
similare scrisului pe cer.
Scrisul pe cer a fost folosit prima dată în 1930, de
Skywriting Corporation din Statele Unite, iar printre primii clienţi s-a
numărat compania Pepsi-Cola.
Pentru un asemenea proiect este nevoie de cinci
avioane care zboară în formaţie şi fiecare eliberează un fum special la peste 3
km altitudine, astfel că mesajul este vizibil de la mare distanţă.
6. Videoconferinţele. Tot
în articolul „În anul
2889” Jules Verne a descris „fonotelefotul”, un precursor al
tehnologiei care permite acum organizarea videoconferinţelor, sistem ce face
posibilă conectarea unor persoane aflate la mare distanţa unele de altele.
7. Elicopterul. În anul 1862, a devenit secretarul Societăţii de Aviaţie,
care avea ca scop „încurajarea transportului aerian cu aparate mai grele ca
aerul”, după cum enunţau fondatorii săi.
Uriaşa maşinărie zburătoare imaginată de Jules Verne
şi de prietenii săi a prins viaţă în romanul „Robur Cuceritorul” (1886), sub numele Albatros, ca invenţie
a genialului Robur.
Povestirea lui a devenit sursa de inspiraţie pentru
tânărul Igor Sikorsky,
un mare fan al lui Jules Verne, care a visat toată viaţă să inventeze un aparat
la fel ca Albatrosul.
În 1939, el a reuşit să ridice de la sol un aparat, VS-300, care a zburat
doar câţiva centimetri, dar care poate fi considerat precursorul uriaşelor
elicoptere Sikorsky de astăzi.
8. Mare Rapid.
„În anul 2889” la 872 de ani
de la iesirea din insolventa, Rapiduletul devine detinatoarea absoluta a
trofeelor Ligii Campionilor.
Echipe ca Real Madrid, Barcelona, Bayern Munchen si
Manchester United nu reusesc sa egaleze recordul absolut al Rapidului din
Giulesti.
Nici macar cumulativ.
Rapid Arena, bijuteria de 100.000 de locuri cu tot
atatia abonati, devine primul aero-stadion in care pana si suporterii se pot
bucura de cele 10000 locuri de parcare. De avioane.
FzR!