luni, 14 decembrie 2015

Amintiri demne de «Cascadorii râsului» cu Rică Răducanu: «Am vrut să-i iau lanţul de aur de la gât lui Pelé»

Dacă ţi s-au înecat corăbiile, o vorbă schimbată cu Rică Răducanu e cea mai bună pastilă de ridicare a moralului ce-ţi poate fi recomandată. Fostul portar de la echipa naţională, Rapid, 5teaua şi Sportul Studenţesc, ajuns acum la 68 de ani, e o culegere ambulantă de poveşti amuzante. Azi, la ora de terapie prin râs cu Rică, vă propunem trei întâmplări din viaţa lui: examenul la istorie, întâlnirea cu Pelé şi ce-a înţeles el din laudele pe care i le-au adus englezii...

1. EXAMEN LA ISTORIE. “Eram la un examen de istorie. Nu aveam eu timp de învăţat. Profesorul ştia că joc fotbal şi mi-a spus că îmi va da la examen «Comuna din Paris». Zis şi făcut. Am pus mâna pe carte. Am văzut eu care e treaba cu comuna asta, dar, înainte de examen, unul dintre colegi mi-a rupt pagina cu «Comuna din Paris». Ajung eu în faţa profesorului, cu cartea pe masă, tăticu’, şi când să dau de comuna asta, ia-o de unde nu-i. M-am ridicat din bancă şi i-am spus profesorului: «Daţi-mi altă comună, că pe-asta din Paris nu o mai găsesc»”.

2. Campionatul Mondial din Mexic. Rică a apărat în meciul de referinţă cu Brazilia, iar la final, căuta să pună mâna pe tricoul marelui Pelé. “Mă ştiam cât de cât cu el. I-am făcut semn că vreau să schimbăm tricourile şi mi-a făcut şi el semn că e de acord. Numai că şi Mircea Lucescu era înnebunit să ia tricoul lui. Mircea vorbea engleza, aşa că l-am lăsat pe el, dar am luat şi eu ceva de la Pelé: maioul pe care-l purta pe sub tricou. Când l-a dat jos, i-am zis să-mi dea şi lanţul de la gât, avea un lănţişor cu o minge. Mi-a spus că pe ăla nu mi-l poate da, că-l are de la soţie”, ne-a povestit Rică.

3. LIMBA ENGLEZĂ. Pe 8 decembrie 1971, Rapidul juca în Cupele Europene împotriva formaţiei Tottenham. În deplasare, giuleştenii au pierdut cu 3-0, iar în retur, cu 0-2. Chiar dacă englezii ne-au bătut atunci de ne-a sunat apa-n cap, cum se spune, jurnaliştii din regat au avut numai cuvinte de laude la adresa lui Rică. “Spuneau tot timpul «grand goalkeeper» (n.r. - mare portar). Eu, dacă habar nu aveam engleză, când am auzit de Grand, le-am şi zis alor mei: «Uite, bă, ştiu ăştia că stau în cartieru’ Grant». După aia am aflat că se refereau la evoluţia mea”, a precizat Rică.